Subject: Fwd: Päästeameti ettekirjutuse 7.2-6-2025-206-1 täpsustavad selgitused
From: "Tartu Kristlik Noortekodu" <[email-masked]>
To: Päästeamet <[email-masked]>, "Margo Klaos" <[email-masked]>, <[email-masked]>,Marek Kärsin <[email-masked]>
Date: Mon, 12 May 2025 12:11:12 +0300

TÄHELEPANU! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu 
saatja korral palume linke ja faile mitte avada!

Tere!

Kuna oma oma 9. aprillil saadetud kirjale vastust ei saanud, saadan Teile 
oma kirja uuesti ametlikult ja digiallkirjastatult. Lisasin kirja saajate 
hulka ka Lõuna regiooni ohutusjärelvalve juhi Alar Nuuma ja Päästeameti 
pealiku Margo Klaose. Ma soovin oma küsimustele vastuseid saada.

Kristjan Pallav

Tartu Kristlik Noortekodu

juhataja
5279280

---------- Forwarded message ---------
Saatja: Tartu Kristlik Noortekodu <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Date: K, 9. aprill 2025 kell 13:12
Subject: Re: Päästeameti ettekirjutuse 7.2-6-2025-206-1 täpsustavad 
selgitused
To: Marek Kärsin <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >

Tere!

Esmalt tänan ma teid põhjaliku selgituse eest!

Aga mu põhilised küsimused jäid vastuseta. Ma küsisin, et kuidas on 
võimalik, et Päästeamet on andnud meile kõikide nende määruste jõustumise 
järgselt(kuupäevadele viitate ka oma vastuses) kinnituse, et ehitis ja 
ohutussüsteemid ja vajalikud paigaldised vastavad nõuetele, aga siis 
hakkavad käima ametnikud ettekirjutusi tegemas? Kuidas teisiti saan ma seda 
nimetada, kui mitte “ametniku suva”? Meil on ju olemas Päästeameti kinnitus 
ruumide vastavuse kohta teenuse osutamiseks ja majas elamiseks - ilma 
selleta ei oleks me saanud ei kasutusluba ega tegevusluba.

Teine teema on evakueeritavate arv ja bürokraatia. Terves tänavapoolses 
majas on kokku kuus last pluss töötaja, kes nende eest vastutab. Ehk siis 
seal ei liigu suuri rahvamasse ja lastele on see igapäevaseks koduks - 
võõraid seal naljalt ei liigu, liiati veel öisel ajal. Ja seal liikuvad 
inimesed tunnevad maja, teavad treppe ja nurki ja eripärasid. Lisaks 
toimuvad regulaarselt evakuatsioonikoolitused. Kas ei oleks mõistlik hinnata 
ohtusid, meetmeid ja asjaolusid kogumis? Kas selline lähenemine poleks 
mõistuspärane ja loogiline? Lisaks hoiaks see ära bürokraatiat ja hoiaks 
kokku rahalisi vahendeid, mida võiks lastega vahetuks töötamiseks kasutada?

Mulle meenub, et mitmed nõuded olid varasemalt seotud nö ohus olevate 
inimeste arvuga. Kui õigesti mäletan, siis nii see kunagi oli. Kas täna need 
asjad enam pole sellega seotud? Või mäletan ma valesti?

Kokkuvõtteks: meil on ju lihtne probleemi vannitoas lahendada: tõstame sealt 
pesumasina lihtsalt välja teise koha peale ja ongi korras, aga see pole ju 
sisuliselt normaalne.

Ja lõpetuseks: kuidas korraldada nii, et kui regulatsioonid, nõuded ja 
seadusandlus pole muutunud, siis edaspidi ei saabu majja keegi uus ametnik, 
kes leiab, et tema arvamus on eelmise ametniku omast parem, targem või 
kõrgem, et tagada meie asutuse põhimõtteline normaalne elu ja töörahu?

Kõike kena!

Kristjan Pallav

Tartu Kristlik Noortekodu

juhataja
5279280

On Wed, 9. Apr 2025 at 15:33, Marek Kärsin <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> > wrote:

Tere

Päästeameti ettekirjutuse 7.2-6-2025-206-1 täpsustavad selgitused.

Ettekirjutusega antud kohustused tulenevad seadusest. Ametnik hindab 
paikvaatlusel hoones viibivate inimeste turvalisuse tagamise meetmeid. 
Ettekirjutus 7.2-6-2025-206-1 nõue 1 kohustab paigaldama pesumasinatega 
sisustatud pesuruumidesse automaatse tulekahjusignalisatsioonisüsteemi 
andurid, et oleks tagatud varajane tulekahju avastamine.

Tuleohutuskontrollil tuvastati, et pesuruumides, kus asuvad pesumasinad, 
puuduvad tulekahju avastamise andurid. Ametnik hindas hetkeolukorda ja 
tuvastas võimaliku ohuallika. Võimaliku elektriseadme rikke korral võib 
tekkida tulekahju. Tulekahju ei avastata algstaadiumis, sest ruumis puuduvad 
tulekahjuandurid. Tegemist on hoones viibivate inimestele turvalisuse 
tagamise meetmega, sest tulekahju tuleb avastada võimalikult kiiresti ja 
anda sellest märku hoones viibivatele inimestele.

Vastavalt tuleohutusnõuetele automaatse tulekahjusignalisatsioonisüsteemi 
poolt kontrollitavas hoones võib vastavalt asjakohastele juhistele jätta 
anduritega varustamata hoone osa, mis oma väikese pindala, 
kasutamistingimuste või väikese tulekahjuohu tõttu ei ohusta inimeste 
turvalisust.

Tulekahjude statistika kohaselt on elekter ja elektriseadmed kõige sagedasem 
tulekahjude põhjustaja. 2024. aastal sai 26% hoone tulekahjudest alguse just 
elektrist, elektriseadmetest ja nende kasutamisest. Seega ruume, kus on 
kasutusel elektriseadmed, ei saa lugeda väikese tuleohuga ruumideks ning 
need tuleb kaitsta tulekahjusignalisatsiooniga.

Ametniku hinnangul on ohu realiseerumine võimalik ja selle hinnangu alusel 
esitati ettekirjutus automaatse tulekahjusignalisatsioonisüsteemi andurite 
paigaldamise nõue. Ettekirjutuses on ametnik põhjendanud andurite 
paigaldamise vajaduse. Lisaks tuleohutuse seaduse § 32 lõike 4 ja § 36 lõike 
6 alusel kehtestatud siseministri 07.01.2013 määruse nr 1 „Nõuded 
tulekahjusignalisatsioonisüsteemile ja ehitistele, kust tuleb automaatse 
tulekahjusignalisatsioonisüsteemi tulekahjuteade edastada Häirekeskusesse, 
ning tulekahjuteate edastamise ja sellest loobumise kord“ kehtiva 
redaktsiooni § 25 lõike 2 punkt 1  alusel on automaatse 
tulekahjusignalisatsioonisüsteemi omaniku ülesandeks tagada  automaatse 
tulekahjusignalisatsioonisüsteemi vastavus käesolevale määrusele ja tootja 
juhistele Lisaks sama määruse sama paragrahvi sama lõike punkt 6 alusel on 
automaatse tulekahjusignalisatsioonisüsteemi omaniku kohustuseks tagada 
automaatse tulekahjusignalisatsioonisüsteemi sobivuse kohandamine, kui 
muutub ehitise kasutamisotstarve või märkimisväärselt planeering. Ehitise 
kasutusotstarve võib muutuda ka ruumide kaupa.

Vastavalt siseministri 07.01.2013 määrus nr 1 § 6 lõige 3 Tuletõkkesektsioon 
tuleb varustada anduritega täielikult. Sama määruse sama paragrahvi lõike 4 
alusel  Kontrollitavas hoones võib vastavalt asjakohastele juhistele jätta 
anduritega varustamata hoone osa, mis oma väikese pindala, 
kasutamistingimuste või väikese tulekahjuohu tõttu ei ohusta inimeste 
turvalisust.

Sanitaarruumina saab käsitleda ruume (wc, vannituba, duširuum ja muu 
sarnane), milles ei ole elektripaigaldisi ja põlevmaterjali. 
Elektripaigaldistena ei arvestata ruumi valgustust, mis väikese elektritarbe 
juures ja statistilisest ei põhjusta tulekahjusid. Kui tegemist on niiske 
ruumiga, siis peab valgusti ja paigaldis vastama nõutud 
keskkonnatingimustele ja omama vajalikku kaitseklassi ja IP kaitseklassi. 
Samuti on selgitatud ettekirjutuse selgitavas osas kodumasinate sh 
pesumasinate osakaal tulekahjude tekkimises. Elektriseadmete tulekahjude 
algfaasis  tekib palju suitsu, mis on mürgine ja elule ohtlik.

Samuti hindas ametnik väljumisteede kasutamise võimalusi ohuolukorras.

Ettekirjutus 7.2-6-2025-206-1 nõue 2 kohustab paigaldama tänavapoolse 
hooneosa tuulekotta ja evakuatsioonitrepikoja trepikäigu ülaosasse 
evakuatsioonivalgustuse, et inimestel oleks võimalik ehitisest ohutult 
evakueeruda.

Tuleohutuskontrolli teostaja hindab väljumisteedel liikumise turvalisust 
olukordades, kus hoones puudub elekter ning pimedal ajal on tarvis võimaliku 
tulekahju olukorras kiiresti ja turvaliselt lahkuda. Sellises olukorras on 
oluline, et väljumistee on valgustatud (väljumistee on valgustatud 
akutoitega valgustitega). Nii on hoones viibivatel inimestel võimalik 
ehitisest ohutult evakueeruda. Ametnik on ettekirjutuses väga hästi välja 
toonud ohutuse osa ja viidanud nõude põhjenduse osas asjakohasele 
standardile. Nõue on põhjendatud siseministri 30.03.2017 määruse nr 17 
„Ehitisele esitatavad tuleohutusnõuded“ § 55 lõige 2 kohaselt enne käesoleva 
määruse jõustumist õiguslikul alusel ehitatud ehitis, mida kasutatakse 
ehitisele ettenähtud kasutamisotstarbe kohaselt, peab evakuatsioonile 
kehtestatud nõuete poolest vastama käesoleva määruse §-des 5, 12–14, 29, 30, 
32–34, 34¹ ning 6. peatükis sätestatud nõuetele, arvestades § 3 lõikes 4 
sätestatut. Eelmises lauses nimetatud nõuet ei kohaldata § 12 lõike 6 punkti 
3 kohta. Olemasolevasse ehitisse enne käesoleva määruse jõustumist 
paigaldatud ja käesolevas lõikes nimetamata tuleohutuspaigaldis peab vastama 
selle paigaldamise ajal kehtinud tuleohutusnõuetele ja olema nõuetekohaselt 
hooldatud. Asjakohased paragrahvid on 32-34 ja 34¹, mis puudutavad 
evakuatsiooni ja liikumist ohuolukorras. Liikudes trepil, mis ei ole 
valgustatud võib tekkida olukord, kus kasutaja kukub ja põhjustab sellega 
lisaks ohuolukorra. Lisaks võib valgustamata ruumis sh trepil liikumine 
tekitada paanikat, mis võib pikendada evakuatsiooniaega.

Lisaks sama määruse § 45 lõige 1 selgitab, et evakuatsioonitee piiritletakse 
nii, et evakuatsiooniteed oleks võimalik ohutult kasutada kogu 
evakuatsiooniaja jooksul. Lisaks lõike 2 punkt 1 selgitab, et 
evakuatsioonitee peab olema kergesti tuvastatav, tähistatud vastava 
märgistusega, lihtsalt juurdepääsetav ja kasutatav.

Tartu Kristlik Noortekodu on 24 tundi ööpäevas kasutatav hoone. Sellest 
tulenevalt peab olema tagatud evakuatsiooniteel ohutu liikumine. Töökorras 
evakuatsioonivalgustus ja piisavalt valgustatud evakuatsioonitee või 
väljumistee tagab ohutu liikumise kogu hoone kasutamise ajal. On 
ohuolukorraks tulekahju või mõni muu olukord, mis nõuab liikumist hoones või 
hoonest välja.

Ametnik ei tee asju oma suva järgi. Tuleohutuskontrolli eesmärk on ohutuse 
tagamine hoones viibivatele inimestele. Lisaks muutuvad riiklikud nõuded, 
tehnilised normid ja ka ametnike teadmised ja kogemused ohutuse tagamisel.

Ettekirjutuse nõuete täitmine tagab hoones viibivatele inimestele 
turvalisema keskkonna.

Lugupidamisega

Marek Kärsin

Ohutusjärelevalve büroo

nõunik

mob: +372 514 5768

tel: +372 733 7329

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]

PÄÄSTEAMET

Jaama 207 | 50705 Tartu 
<https://www.google.com/maps/search/Jaama+207+%7C+50705+Tartu?entry=gmail&source=g>

 <https://www.paasteamet.ee> paasteamet.ee

 <https://ohutusportaal.paasteamet.ee> ohutusportaal.paasteamet.ee

 <https://www.facebook.com/paasteamet>

 <https://www.instagram.com/paasteamet_eesti>